May 24, 2012

Cipura Rebus Air Asam

Assalamualaikum dan selamat petang.Jenuh sebenarnya jadi surirumah sepenuh masa,jenuh nak memikir apa nak masak...hari-hari nak kena fikir nak masak apa?Saya la,yang ada orang gaji tu senang je "Bibik!!!"...Klik sana klik sini,terpandang Ikan Kembung Rebus Air Asam from Intai Dapur blog,si liza kama..dia tu dulu masa sekolah menengah satu sekolah dengan saya di Terengganu,sebelum saya berblog pun saya ada juga la mencedok resipi-resipi dari blog Intai Dapur ni,baru-baru ni jer,dah berfacebook add sana approve sini,rupa-rupanya penulis blog Intai Dapur sebenar kawan sekolah dulu.

Anyway Ikan Kembung Rebus Air Asam ni setahun yang lepas memang menu makan malam setiap hari Khamis sewaktu saya berniaga pasar malam dulu.Kebetulan sebelah gerai saya berniaga perempuan ni jual lauk pauk dgn nasi,betul2 sebelah gerai saya.Senah namanya,daripada Si Senah punya jualan lauk pauknya la saya kenal Asam Rebus Kembung.Dah try sekali,memang betul la dah jadi kegemaran saya pulak.Ini pun cukup setahun tak merasa Asam Rebus Kembung ni.So dah gambar dia cantik jer,dalam keadaan kritikal di Ankara sekarang ni mula la..mula le...abis satu Ankara duk mencari kembung sampai sudah tak jumpa....last2 Cipura juga yang jadi mangsa..Cipura bahasa Inggeris Bream Fish....so hari ni "Ibu Masak Apa Hari Ni?"...



Ibu masak Cipura Rebus Air Asam.

Cipura Rebus Air Asam(Kat kampung sendiri tu pakai ler Kembung ok!)


Bahan-bahannya adalah :

  • 2 ekor ikan Cipura sederhana besar -bersihkan dulu
  • 1 biji bawang besar (potong dadu)   
  • 1 biji tomato (potong dadu)
  • Air untuk merebus ikan,kalau nak kuah banyak tu byk la airnya..saya guna 200ml jer airnya
  • 10 biji cili api merah - potong halus
  • 1 mangkuk air asam-anggaran 40gm campur air 200ml (saya semua nak kena sukat campak2 tak pandai)
  • Belacan sedikit
  • Garam and perasa secukup rasa.
  • 1 sudu besar gula - resipi asal menggunakan 2 sudu gula itu saja.

Cara-Caranya adalah

- Ikan rebus terlebih dahulu dengan air 200ml tadi sehingga ikan masak.
- Selepas itu masukkan bawang besar,tomato,cili api dan air asam dan belacan kedalam periuk ikan.
- Masak sebentar,perasakan dengan garam,perasa dan gula.
- Siap sudah,boleh makan dengan nasi panas-panas.

Sambil makan tadi memang teringat sunggu pada si Senah yang sama-sama berniaga pasar malam dgn saya dulu.Sedih pun ada sebab dah duduk jauh macam ni,Si Senah ni pun satu takkan Facebook ke email ke tak ada kot.Saya mendoakan kawan saya Si Senah tu semakin maju berniaga,di murahkan rezeki dan dilindungi Allah anak beranak.Bukan apa berniaga pasar malam setakat bentang satu meja senang...kalau bermeja2 berkhemah Nauzubillah...it's not easy.

Payah kalau duk teringat-teringat kat pasar malam ni,sebab saya banyak menghabiskan masa di sana pada suatu masa dahulu...dari sumber pendapatan di pasar malam la suatu ketika dahulu dapat membantu suami sedikit sebanyak kehidupan kami sekeluarga...Ya Allah..sambil duk menaip ni bergenang pulak air mata ye..Kata orang "Tempat Jatuh Lagi di Kenang,Inikan Pula Tempat Bermain"....Jom tengok gambar saya semasa berniaga pasar malam dulu...ada ni kena search album lama-lama.....sat no....


Di photo was taken at Kota Warisan Sepang...dalam pukul 4 ptg gitu,Hari Sabtu pasar malam bawak semua anak-anak sekali.


Jiran sebelah berniaga durian...so setiap kali musim durian sebab saya ni kan glamer kat pasar malam punya pasal semua orang duk panggil Kak Pah..Kak Pah...so anak2 Kak Pah boleh le makan durian free...hehehe.Seronok tengok gambar ni...


Another kritikal hours..time nak bukan dengan nak tutup ler yang berlagu dondang sayang..jenuh nak punggah barang-barang perniagaan.hehehe...anyway bila you happy buat sesuatu pekerjaan kita akan enjoy with what we are doing.I am happy and I am proud of this job that's why tak malu included dalam blog ni coz saya buka jaga standard punya orang...sama2 jer kawan-kawan semua.Tiada bezanya.


Di antara pelanggan-pelanggan yang senantiasa memenuhi gerai saya.Anyway satu jer time saya berniaga saya tak kisah sama ada hari tu saya dapat 10sen ke...10ringgit ke...100ringgit ke...1000ringgit ke,pada saya semua rezeki Allah yang bagi.Tak pernah saya komplen even dalam hati sikit atau banyak pendapatan saya pada hari tersebut.Dan setakat budak2 mencurik,ambik brg kecik2 yang berharga 2 3 ringgit tu biasanya saya biarkan walaupun pernah nampak depan mata...hehehe...dari pengalaman.Kalau berniaga ada orang curi barang,barng hilang tu biasala...may be ada hutang dgn Allah yang tak bayar.Itu saja petua yang saya guna.Tetapi rezeki tetap ada dimana as long as kita redha dgn pekerjaan kita dan jujur.


Makcik ni regular customer saya di Olak Lempit,Banting.Cukup tak tahan...selalunya menawar barang jualan saya sampai nak makan modal saya...hehehe...tapi untung seposen pun jual juga...tak sampai hati orang tua hehehe...


Ni la permandangan gerai saya...panjang...time sibuk kena standby jaga 3 orang kalau saya sorang memang tak sempat nak capai beg plastik membungkus barang.


7 tahun berniaga pelanggan yg kat dalam gambar tu regular customer,dari anak perempuan dia sekolah rendah sampai dah jadi anak dara...mak maintain jer rugged.


Hahaha...tengok-tengok...dah Kak Pah cekak pinggang...ada la tu...kalau tak gaduh dgn customer bergurau dengan customer la tu...


Adoi...ramainya orang kan..kan..kan..sebab tu la Kak Pah suka berniaga pasar malam


Erm...pilih..pilih...baby kerongsang tu 7biji -RM10 jer..haha pilih2 jgn tak pilih


Alamak dah abis ye gambornya..tu la dulu time berniaga mana ada masa nak ambik2 gambar ni...duk sibuk vroom van ke hulu ke hilir...tengah malam baru sampai rumah.

So...seronok baca post saya hari ni?Disebabkan Kembong Rebus Asam Rebus,LizaKama from Intai Dapur punya pasal la ni abis melalut ke Cipura la...Pasar Malam la...Anyway I am so happy if you enjoy reading this enrty...Hingga bertemu lagi di hari yang lain...Sesungguhnya yang baik itu dari Allah dan yang buruk dari saya.Wallahuaklam...Assalamualaikum.

7 comments:

  1. kak poh nor pun ado pengalaman pasar malam....rupa2 nya ia adalah training utk masa depan supaya kita kuat,bukan semua orang mcm kita.. suasana pasar malam ,bau pasar malam masih lg segar dalam ingatan...letih tu xyah cakap la tapi kepuasan bila balik umah kira sling bag ...hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...kesusahan yang memberi pengajaran dan latihan hidup...jati diri

      Delete
  2. Pahhh besaqnya gerai kat pasar malam tuuuu,i dulu nolong parents niaga pasar malam la jugak time budak beringus lagi tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik mimi pun ada pengalaman ye....erm dah tinggal kenangan dah,lepas ni nak berniaga pa la pulak...

      Delete
  3. kak pahh...sempooiii lah kak pahhh ni...i like..:)

    ReplyDelete
  4. Sya...ha'ah memang kak pah sempoi gila..dan gila-gila..jugak orang nya..main ikut dan jer...apa yg boleh janji tak sakitkan hati org...hehehe...hati mau baik maaa...

    ReplyDelete
  5. Major thanks for the blog article.Really looking forward to read more. Really Cool. Download Deskgram for free. Deskgram helps you to upload photos and videos to Instagram from your PC.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...