Nov 3, 2012

Puding Roti Coklat Chip dan Malam Yang Panjang Di Ankara

Assalamualaikum w.b.t....

Sedar tak sedar...kita sudah menghampiri ke penghujung tahun 2012.Sedar tak sedar sudah 2 kali Musim Luruh saya lalui di bumi Ankara,sedikit waktu lagi musim sejuk akan bertandang di bumi Ankara dan bermula sudah malam yang panjang buat kami semua.

Letih owh letih apabila jam 5 petang bumi Ankara sudah gelap gelita.Masing-masing seperti mati kutu berada di rumah termasuk la anak-anak kesayangan saya.Ya la sebelum ni mereka dapat kelaur bermain-main di taman permainan sekarang semua melepak di hadapan televisyen termasuk la saya....

Disebabkan lama tak update blog malam ni apa salahnya update balik blog yang dah berdebu ni...sambil menunggu Puding Roti Coklat Chip saya masak.....Sambil-sambil tu saya updatekan resipi dan cara-cara membuatnya.Sebenarnya Puding Roti Coklat Chip ni saya dah selalu buat dan menjadi kegemaran anak-anak,cuma sebelum ni resepi ni saya ambil daripada buku NIGELLA KITCHEN by Nigella Lawson...cuma ada sikit kita ubah mengambil kira soal halal haram sebab resipi asal Nigella menggunakan rum di dalam resipi beliau,tapi saya skip bab rum tu...still tasty anyway.

Cuma saya terjumpa dalam blog Cik Mat Gebu ada juga Cik Mat pernah buat Puding Roti Coklat Cip ni...link Cik Mat Gebu yang saya maksudkan tu kat sini link dia http://www.tiffinbiru.com/2011/11/chocolate-chip-bread-pudding.html .Lebih kurang jer resipi nya,so malam ni saya try lak resipi Cik Mat Gebu untuk breakfast pagi esok.




This is the book I am talking about...



Resepi Puding Roti Coklat Chip di ms 142-143

Tapi malam ni it's all about my Puding Roti Coklat Cip saya la..of coz freshly bake from my oven but the resepi from Cik Mat Gebu....dan ini ler hasilnya dah siap masaknya kena tunggu betul2 sejuk dulu baru boleh potong by tomorrow...just nice la.



BAHAN-BAHANNYA :-

10 keping roti sandwich
500ml susu cair (pah guna fresh milk)
125ml double cream
3 biji telur gred A
40 gram gula perang(pah ikut CMG gak la guna 60gm)
1 camca teh esen vanilla
100 gram coklat chip
secubit garam
2 camca gula pasir

CARA-CARA MEMBUATNYA:-

1 ) Roti di potong kecil (pah potong 4 jer cam mat gebu buat) dan bakar dalam oven sekejap.(pah bakar selama 10 minit jer suhu 180 C).Lenserkan tin bulat 9 inci dgn mentega dan susun roti yang sudah dibakar tadi dan taburkan coklat chip.Ketepikan.

2 ) Di dalam bekas lain,satukan susu,double cream,gula perang,esen vanilla,garam dan telur,kacau rata sehingga gula perang hancur.Tuangkan ke dalam loyang berisi roti dan coklat chip tadi rata-rata.Seperti Cik Mat buat kena tekan-tekan sikit dan biar terserap....lebih kurang 20 minit gitu.

3 ) Selepas 20 minit gitu,baru la di tabur gula pasir dan dibakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170 C selama 40 minit atau hingga masak...macam Pah punya oven ni...pah tambah lagi 15 minit extra.Pastikan betul-betul sejuk baru dipotong.

Jadi buat pembaca dan kawan-kawan yang singgah di blog saya ni,sekiranya ingin mencuba dipersilakan....

Sehingga di lain waktu hopefully saya mendapat kerajinan lagi untuk mengupdate blog ni,lately memang malas betul nak mengupdate blog....tapi rajin juga meneropong dan membaca blog kawan-kawan ala-ala silent reader gitu....

Afetosun...!!!



3 comments:

  1. sedapnya pah..salam maal hijrah dr akak juga love from manjung...

    ReplyDelete
  2. I really like this article please keep it up. If you're looking for the best Things to do in the world, this list has something for everybody! From adventure to culture, food to history .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...